In deze nieuwsbrief lees je onder andere over een nieuw element op de NLPO Inspiratiedag: De Proeverij. Daarnaast lichten we de training 'Starten in de journalistiek bij de lokale omroep' uit en lees je een inspirerend artikel met betrekking tot 'Pionieren op TikTok'.
Nieuw op de NLPO Inspiratiedag: De Proeverij
Tijdens de inspiratiedag op 22 maart kan je, naast de bekende keuzesessies, nu ook deelnemen aan (twee van de) vijf inspirerende proeverijen.Tijdens de proeverij krijg je de mogelijkheid om in een half uur kennis te maken met vijf nieuwe opleidingen van de NLPO. Om 13.00 geven een vijftal trainers een korte uitleg (van 90 seconden) in de plenaire zaal, waarna deelnemers op locatie een keuze maken voor een tweetal proeverijen. Kies je voor interviewtechnieken, leidinggeven, redactietraining, videoverslaggeving of ga je voor de voorbereiding op de gemeenteraadsverkiezingen in 2026?
Training 'Starten in de journalistiek bij de lokale omroep'
Wil jij je journalistiek ontwikkelen bij de lokale omroep? Wegens succes organiseren we een extra editie van de training 'Starten in de journalistiek bij de lokale omroep'.
In deze praktijkgerichte cursus leer je in vijf online sessies de belangrijkste vaardigheden. De modules zijn: Nieuwsberichten en nieuwsteksten, Produceren van interviews, Produceren van nieuws- en sfeerverslagen, Columns en Werken als eindredacteur.
Wat is de rol van het programmabeleid bepalend orgaan? Die vraag stond afgelopen maandag 10 februari centraal tijdens de digitale informatiebijeenkomst over het pbo.
In de bijeenkomst, die 150 deelnemers kende, werd stilgestaan bij het nut en de noodzaak en werden er concrete tips gedeeld over hoe je dit orgaan het beste kunt inzetten. Binnenkort komt er een e-learning over het pbo beschikbaar. Zodra deze beschikbaar is krijgen omroepen en pbo-leden bericht.
Het recente rapport van het Commissariaat voor de Media windt er geen doekjes om: 78 procent van de jongeren is voor hun nieuwsgaring afhankelijk van sociale media als TikTok en Instagram. Toch zijn veel traditionele nieuwsmedia nog terughoudend met de inzet ervan.
Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek heeft een artikel geschreven waarin drie jonge journalisten vertellen hoe zij experimenteren met TikTok: 'Met een video van één minuut bereik je net zo veel mensen als met een nieuwsuitzending op tv.'
De Commissie van Bezwaar van het Keurmerk behandelt de bezwaarschriften die door omroepen zijn ingediend. Bijvoorbeeld tegen een afwijzende beslissing van de NLPO met betrekking tot het verlenen of verlengen van het recht op het voeren van het keurmerk, dan wel de beslissing van de NLPO om het recht op het voeren van het keurmerk in te trekken. De commissie bestaat uit Paul de Man (voorzitter, aandachtsgebied bedrijfsvoering), Marijke Geertsema (aandachtsgebied lokale overheid) en Jan Kroese (aandachtsgebied journalistiek).
Voor de aandachtsgebieden legal en journalistiek zijn op dit moment vacatures. Ben of ken jij een geschikt commissielid? We zien graag een cv en motivatiebrief tegemoet.
Als directeur-bestuurder van een lokale omroep probeer je zoveel mogelijk risico’s af te dekken. Het voeren van een professionele bedrijfsvoering helpt hierbij.
Door elke vijf jaar een meerjarenbeleidsplan op te stellen, geef je visie en richting aan waar de omroep naar toe moet. Met het jaarplan bekijk je aan welke doelen binnen de langetermijnvisie het komende jaar gewerkt gaat worden. In het jaarverslag blik je terug op deze doelen: welke zijn niet behaald (en verdienen ze volgend jaar alsnog aandacht?) en welke prestaties zijn er geleverd. Naast dat dit risico’s afdicht en richting geeft, zijn het ook documenten die goed bruikbaar zijn richting stakeholders.
Download de modellen uit het NLPO Kenniscentrum en ga aan de slag. Heb je deze documenten al? Houdt de modellen eens naast je huidige verslagen en kijk waar deze eventueel nog aangevuld zouden kunnen worden.