In deze nieuwsbrief meer informatie over een nieuwe subsidieregeling voor de professionalisering van lokale omroepen. Daarnaast de laatste kans om je aan te melden voor de Bestuursdag van 12 april. Daarnaast zetten we een van onze nieuwe opleidingsdagen extra in de spotlights.
Stimuleringsfonds kondigt nieuwe subsidieregeling aan voor professionalisering lokale omroepen
Begin juni opent het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek een nieuwe aanvraagronde voor de subsidieregeling ‘Professionalisering Lokale Publieke Media-instellingen’. Deze ronde heeft een looptijd van twee jaar (2026–2027) en biedt ruimte voor toekenningen aan circa 80 lokale omroepen of samenwerkingsverbanden.
De verwachting is dat na afloop van deze periode de versterking en verduurzaming van het lokale mediabestel verder structureel wordt geborgd in de Mediawet.
De NLPO heeft zich de afgelopen periode intensief ingezet om extra ruimte te bepleiten voor meer omroepen binnen de regeling, en verwelkomt de beslissing van het Stimuleringsfonds om deze aanzienlijk te verruimen ten opzichte van voorgaande jaren.
Laatste kans om je aan te melden voor de Bestuursdag
Aankomende zaterdag is de bijeenkomst Besturen met een visie in de Hoeve van Nunspeet.
Deze vernieuwde editie bestaat uit vier inspirerende kennissessies en veel netwerkmogelijkheden voor bestuursleden en leden van de raad van toezicht van lokale omroepen. Aanwezigheid is waardevol voor alle bestuurders, maar biedt in het bijzonder grote meerwaarde voor organisaties die aan het begin staan van hun professionaliseringsproces.
Hoe zorg je ervoor dat je de juiste keuzes maakt en informatie toegankelijk houdt voor je hele redactie? Als redacteur op een journalistieke redactie van een lokale omroep werk je dagelijks met een constante stroom aan nieuws en berichten.
De training is praktisch opgezet en biedt waardevolle tools die je direct in kunt zetten. De training wordt op verschillende dagen georganiseerd in Noord-, Midden- of Zuid-Nederland.
Korte enquête: Bereik en betrekken van (nieuwe) doelgroepen
Wij zijn opzoek naar inspirerende voorbeelden van hoe omroepen succesvol specifieke doelgroepen bereiken. Of het nu gaat om een speciale social mediagroep gericht op liefhebbers van 112-nieuws, of een manier om jongeren actiever te betrekken bij het nieuws, elk voorbeeld kan inspireren.
Heeft jouw omroep een strategie ontwikkeld om een bepaalde doelgroep te bereiken en wil je dit delen? Neem dan even de tijd om een enquête in te vullen, maximaal 2 minuten.
Het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten biedt lokale omroepen meerdere regelingen.
Zo kan je als lokale omroep een subsidie krijgen om twee maanden te werken aan een onderzoeksjournalistiek traject over maatschappelijk urgente onderwerpen in de samenleving, met een maximaal aanvraag van €8.800,-.
Een vergelijkbare regeling maakt het mogelijk een vervangende kracht in te huren, zodat een journalist zich kan wijden aan onderzoek dat tot publicatie kan leiden.