In deze nieuwsbrief onder andere de laatste oproep voor inzendingen voor de Lokale Media Awards. Daarnaast meer informatie over een van de kennissessies van de Bestuursdag op 19 september en over het Digital News Report 2025, dat is gepubliceerd door het Commissariaat voor de Media.
Laatste kans voor inzendingen Lokale Media Awards!
Ben jij trots op de producties die jouw omroep het afgelopen jaar heeft gemaakt? Stuur ze dan in voor de Lokale Media Awards 2025 en geef jouw werk en talenten het podium dat ze verdienen!
Over enkele dagen, op maandag 30 juni 2025, sluit de inschrijving. Mis deze kans niet! Iedere omroep mag per categorie één productie gratis insturen, dat zijn dus zes kansen om in de prijzen te vallen.
En val je niet in de prijzen? Dan nog levert jouw inzending veel op: elke inzending krijgt een uitgebreid juryrapport vol waardevolle feedback, waarmee je direct aan de slag kunt om nóg beter te worden.
Kennissessie 'Taakopdracht en wet- en regelgeving'
Wil je je laten informeren en inspireren als bestuurder van een lokale omroep? De NLPO organiseert op vrijdag 19 september de Bestuursdag in Dordrecht.
Tijdens de sessie 'Taakopdracht en wet- en regelgeving', krijg je inzicht in je rol en verantwoordelijkheden volgens de Mediawet. Je ontdekt welke regels voor jou gelden, wanneer je met het Commissariaat voor de Media te maken krijgt, met volop ruimte voor vragen. Deze sessie is waardevol voor bestuurders én hoofdredacteuren die theorie en praktijk willen verbinden.
Eric Horvath, directeur-bestuurder NLPO, is afgelopen maandag benoemd tot lid van het bestuur van de Raad voor de Journalistiek (RvdJ).
De RvdJ is een onafhankelijke klachteninstantie voor de media, waar belanghebbenden terechtkunnen met klachten over journalistieke activiteiten die volgens hen niet goed zijn afgehandeld door het medium zelf.
Het bestuur van de stichting, bestaande uit vertegenwoordigers van de participanten, benoemt de leden van de raad en stelt het reglement voor de werkwijze vast.
Digital News Report 2025
Het Commissariaat voor de Media presenteerde op 17 juni het Digital News Report 2025. Het rapport signaleert een dalende interesse en gebruik van nieuws, vooral onder 18-34-jarigen, én een groeiende rol van big tech-platforms en AI-chatbots.
De onderzoekers bevelen aan:
Kijk vooruit en zorg dat nieuwsmedia relevant zijn en blijven voor iedereen
Wakker interesse in nieuws aan en neem verantwoordelijkheid voor actief nieuwsgebruik
Reguleer big tech
In een webinar van het CvdM worden de belangrijkste onderzoeksresultaten besproken.