In deze nieuwsbrief lees je onder andere over een landelijk bereiksonderzoek, de reactie ophet wetsvoorstel versterking lokale omroepen en een training over fondsenwerving. Daarnaast een save the date voor de Bestuursdag in april en een video over een van de Inspiratiesessies.
Start breed onderzoek naar bereik en publiek van lokale omroepen
Onderzoeksbureau Motivaction voert in het eerste kwartaal van 2025 een landelijk dekkend bereiksonderzoek uit in opdracht van de NLPO. Dit onderzoek analyseert het kijk- en luistergedrag van 10.000 mensen in Nederland en biedt waardevolle inzichten om de content van lokale omroepen beter af te stemmen op hun publiek.
NLPO publiceert reactie op wetsvoorstel versterking lokale omroepen
De NLPO heeft op 22 februari jl. een reactie op de consultatieversie van de Wet versterking lokale publieke omroepen gepubliceerd. De reactie, opgesteld door het bestuur en het College van Omroepen van de NLPO, is gebaseerd op een brede interne consultatie en de input van lokale omroepen zelf, waaronder de klankbordgroep Bestuur, governance, wet- en regelgeving.
Naast de NLPO zijn er zo’n veertig andere reacties op het wetsvoorstel, dat de basis moet leggen voor de toekomstige inrichting en financiering van de lokale publieke omroepsector.
Heb jij de volgende NLPO Bestuursdag van 12 april in je agenda genoteerd? Laat je informeren over de veranderingen in de lokale omroep sector.
Deze vierde editie van Besturen met een Visie bestaat uit zes inspirerende kennissessies en veel netwerkmogelijkheden voor bestuursleden en leden van de raad van toezicht van lokale omroepen. Aanmelden kan binnenkort via de NLPO website.
We verwelkomen je graag op zaterdag 12 april 2025 in Nunspeet!
Wil je weten waar je het benodigde geld vandaan kunt halen binnen de journalistiek? En wil je ontdekken wat je het wel en niet moet doen als het gaat om fondswerving?
Met deze cursus heb je in twee avonden, op 16 en 23 april, de belangrijkste tips op zak om leuke projecten wél mogelijk te maken.
Tijdens de Inspiratiedag op 22 maart deelt Whitney Janssen in een interactieve sessie haar kennis over het maken van pakkende explainers. Ze vertelt je meer over het vasthouden van de aandacht van de kijker en het helder overbrengen van de boodschap.
Om de sessie praktisch en leerzaam te maken, vragen we alle deelnemers vooraf een eigen explainer te maken over een zelfgekozen onderwerp en deze in te sturen. Heb je nog nooit een explainer gemaakt? Stuur dan een uitgewerkt idee of script voor een explainer naar ons op.
Bekijk bovenstaande video voor meer informatie over de sessie.
Over ruim een jaar vinden de gemeenteraadsverkiezingen weer plaats. Traditioneel gezien een drukke periode voor lokale omroepen. Een goede projectstart zorgt ervoor dat je als omroep een belangrijke rol kunt spelen in het informeren van de inwoners zodat zij een weloverwoge keuze kunnen maken in het stemhokje. Het is natuurlijk ook dé kans om de toegevoegde waarde van je lokale omroep extra in de spotlight te zetten.
Maar hoe pak je dit aan? Om je hierin te inspireren organiseert de NLPO binnenkort een digitale bijeenkomst. Maar we zijn nu alvast benieuwd naar jullie ideeën en behoeften. Waarin zou jij komend jaar hulp willen in voorbereiding op de gemeenteraadsverkiezingen van 2026? En welk waardevol concept zou jij graag willen laten zien aan andere lokale omroepen?