Hoe creëer je een show die luisteraars aan je bindt en hen actief betrekt bij het programma? Tijdens een van de inspiratiesessies op de Inspiratiedag geeft Barend van Deelen je in een uur een kijkje achter de schermen bij zijn middagshow op 3FM en deelt hij tips om je show naar een hoger niveau te tillen. Barend vertelt je hoe je meer kunt bieden dan alleen een muziekshow en hoe je de (lokale) inhoud centraal kunt stellen. Uiteraard is er ook gelegenheid om vragen te stellen.
Barend van Deelen maakte zijn radiodebuut bij de lokale omroep Midland FM. En presenteert op dit moment zijn middagshow Barend & Benner op 3FM.
Jonge talentvolle mediamakers, onder de 21 jaar, van verschillende lokale omroepen hebben zich afgelopen weekend verder ontwikkeld tijdens een training in Hilversum.
Tijdens de training werkten de audiomakers aan hun eigen middagshow, waarbij ze waardevolle feedback kregen van Tim Klijn, bekend van 538. De videomakers presenteerden en creëerden hun eigen reportage, met nuttige tips van presentatrice Roos Moggré.
Zou berichtgeving over trans-personen in de media beter en inclusiever kunnen? Uit onderzoek blijkt dat journalisten bang zijn om fouten te maken bij het schrijven over transgender personen vanwege onzekerheid over de juiste terminologie, angst voor publieke terugslag bij gevoelige thema's en gebrek aan tijd om grondig onderzoek te verrichten.
Daarom ontwikkelen Melissa Kramer en Ruben der Kinderen van MakerLab samen met representatie-organisatie de (echte) gender critici een digitale inclusieve-taaltool voor journalisten en willen die graag testen op redacties. Het project is een passieproject en bevindt zich niet in de commerciële sector.
Lokale omroepen kunnen door mee te doen aan dit onderzoek in contact komen met de nieuwste technologie in inclusief taalgebruik vanuit een expert-perspectief. Van redacties die mee willen werken wordt maximaal 20 minuten per persoon gevraagd.
Melissa en Ruben komen voor dit onderzoek naar jouw redactie toe en zullen vragen om een tekst waar een redactielid momenteel aan werkt en een artikel waarvan een redactielid zich afvraagt of het inclusief taalgebruik bevat.
Het was eerder deze week al in het nieuws: binnenkort lanceert het Mediapact Respectvol Samenwerken een online cursus over respectvolle samenwerking. Deze e-learning wordt binnenkort beschikbaar gesteld aan medewerkers en freelancers die verbonden zijn aan de organisaties achter het Mediapact. Het certificaat dat behaald kan worden, wordt breed erkend in de mediasector.
Ook leidinggevenden, beroepskrachten, freelancers en vrijwilligers van lokale omroepen krijgen toegang tot de e-learning.
De online cursus wordt naar verwachting binnen enkele weken gelanceerd. Omroepbestuurders ontvangen een melding zodra deze beschikbaar is.
Online informatiesessie over (externe) vertrouwenspersonen druk bezocht
Omroepbestuurders en medewerkers van zo’n vijftig omroepen woonden afgelopen maandag de online informatiebijeenkomst over (externe) vertrouwenspersonen bij. Hierin stelden externe vertrouwenspersonen Sandrijn en Arnold zichzelf voor, vertelden over hoe ze te werk gaan en was er voldoende ruimte voor vragen. Het is nu belangrijk dat omroepbesturen het onderwerp verder oppakken en uitrollen binnen de organisatie.
Heeft jouw omroep al iets geregeld op het gebied van ten minste externe en eventueel ook een interne vertrouwenspersoon?
Ga er met de informatie op deze pagina mee aan de slag.
En werk je bij een lokale omroep en heb je te maken met een situatie waarover je graag wilt praten met een vertrouwenspersoon?
Je vindt de hier de contactgegevens van Sandrijn en Arnold.
Laatste kans: kom zelf ook in het boek!
Later dit jaar komt het boek '50 jaar lokale publieke omroep' uit. We willen graag zoveel mogelijk mensen van lokale omroepen erin opnemen: vrijwilligers, betaalde krachten, oudgedienden en nieuwkomers. We gaan namelijk terugblikken op vijftig jaar lokale omroepgeschiedenis.
Aanmelden kan nog tot uiterlijk zondag 24 maart, dus wees er snel bij.
Toolkit '50 jaar lokale publieke omroep'
Binnenkort wordt de toolkit '50 jaar lokale omroep' gepubliceerd. Deze toolkit bevat een e-mailhandtekening, vormgeving en een oproep om zelf ook een actie op te zetten. Zodra deze beschikbaar is, wordt dit uiteraard vermeld in de nieuwsbrief.
Media Parkboulevard 1 1217 WE Hilversum Postbus 62 1200 AB Hilversum